Wstęp

Yamaha Music School w Poznaniu jest miejscem, w którym każdy bezpiecznie może rozwijać się muzycznie i pozamuzycznie, ucząc się nowych rzeczy i pozyskując nowe kompetencje. Uczniowie – zarówno dzieci jak i dorośli – w naszej szkole są traktowani jako partnerzy w procesie edukacyjnym, a działanie statutowe szkoły jest z założenia dla dobra uczniów, z uwzględnieniem ich wszelkich potrzeb.

Polityka Standardów Ochrony Małoletnich (w skrócie SOM) to stworzenie Dzieciom bezpiecznych warunków do nauki i rozwoju, zgodnie z ich potrzebami i możliwościami, w poczuciu bezpieczeństwa, szacunku, akceptacji i życzliwości. Kadra Yamaha Music School w Poznaniu jest starannie wyselekcjonowana i tworzą ją empatyczne i życzliwe, zorientowane na budowanie relacji osoby.

ROZDZIAŁ I – wyjaśnienie terminów

  1. Dzieckiem/małoletnim jest każda osoba do 18 roku życia.
  2. Kadra Szkoły to każda osoba pracująca, współpracująca, będąca w kontakcie z Dzieckiem i jego Rodzicem/Opiekunem. To nauczyciel, pracownik obsługi techczninej, współpracownik, podwykonawca, pracownik administracyjny, menadżer, dyrektor Szkoły.
  3. Krzywdzenie Dziecka – to każde niezamierzone lub zamierzone działanie innego Dziecka czy osoby dorosłej, lub zaniechanie działanie, którego skutkiem będzie ujemny wpływ na rozwój fizyczny lub psychiczny Dziecka, a także zmniejszony komfort funkcjonowania małoletniego. To umyślne albo nieumyślne działanie naruszające prawa, godność, wolność drugiej osoby.
  4. SOM – Standardy Ochrony Małoletnich, niniejszy dokument.
  5. Szkoła – Yamaha Music School Poznań

ROZDZIAŁ II – czynniki ryzyka krzywdzenia Dzieci – rozpoznawanie ich i sposoby reagowania

Rozróżniamy 4 formy krzywdzenia małoletnich:

  1. Forma przemocy fizycznej to m.in: popychanie, uderzanie, szarpanie, kopanie, bicie, szczypanie, duszenie.
  2. Forma przemocy psychicznej to m.in: wyzywanie, wyśmiewanie, poniżanie, odtrącanie, upokarzanie, odtrącanie, wytykanie z powodu odmienności fizycznej, religijnej, emocjonalnej.
  3. Wykorzystywanie seksualne to m.in. naruszanie stref intymnych, oglądanie lub filmowanie Dziecka bez odzieży, zmuszanie do oglądania nagich osób lub zdjęć czy filmów z nagimi osobami.
  4. Zaniedbania to niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych Dziecka, a także nie respektowanie jego podstawowych praw, m.in. poprzez zaniedbywanie higieniczne, niedożywianie, ubieranie nieodpowiednie do warunków atmosferycznych, środowiskowych, pozostawienie samego Dziecka bez opieki np. na dworze lub w miejscu do tego nieodpowiednim, szczególnie w godzinach późnowieczornych i nocnych, brak zapewniania opieki lekarskiej, zaniedbywanie przerw koniecznych na odpoczynek i pory nocnej.

Przemocy można doświadczyć w domu, szkole, klubie sportowym, na placu zabaw, w innych miejscach aktywności dziecięcej. Można doświadczyć jej od równolatków, dorosłych, nauczycieli, opiekunów, rodziców i innych osób.

ROZDZIAŁ III – procedury interwencji w przypadku krzywdzenia Dziecka w Szkole

  1. W przypadku doświadczenia jakiejkolwiek z form krzywdzenia Dziecko może, a nawet powinno powiadomić niezwłocznie nauczyciela, pracownika administracyjnego, dyrektora , osobę z sekretariatu szkoły lub inną osobę dorosłą znajdującą się na terenie Szkoły.
  2. W powyższej sytuacji, w zależności o zajścia zostanie uruchomiona odpowiednia procedura (polityka rozszerzona V – sposoby reagowania na podejrzenie, że dziecko doświadcza krzywdzenia).

ROZDZIAŁ IV – zasady ochrony wizerunku Dziecka w Szkole

  1. Szkoła uznaje prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych Dziecka, zapewniając najwyższe standardy ochrony danych osobowych oraz wizerunku Dziecka.
  2. Zgodę lub odwołanie zgody na publikację wizerunku Dziecka wyraża rodzic lub opiekun prawny Dziecka w formie pisemnej lub elektronicznej przez akceptację Regulaminu i/lub Warunków Umowy na Usługi Edukacyjne.

ROZDZIAŁ V – zasady dostępu do Internetu w Szkole

  1. W Szkole zapewniony jest stały dostęp do internetu. Aby móc z niego skorzystać konieczne jest wprowadzenie hasła dostępu udostępnianego przez pracownika administracyjnego.
  2. Dzieci mogą korzystać z dostępu do internetu na swoich urządzeniach tylko i wyłącznie pod nadzorem nauczyciela prowadzącego zajęcia, wykonując aktywności niezbędne do realizacji zajęć, m.in.: krótkie filmiki wprowadzające do tematu, uczestniczenie w quizach muzycznych, oglądanie filmów instruktażowych.

ROZDZIAŁ VI – monitoring stosowania SOM w Szkole

Standard Ochrony Małoletnich jest dokumentem przygotowanym dla i na potrzeby Szkoły. Treść dokumentu powstała w sierpniu 2024 roku i będzie każdego roku weryfikowana i uaktualniana, o ile pojawi się potrzeba wprowadzenia modyfikacji, mającej na celu lepsze zadbanie o dobro dziecka/małoletniego, jako uczestnika lekcji gry na instrumentach muzycznych lub lekcji śpiewu, których organizatorem jest Szkoła.

Wszelkie niezbędne zmiany w Polityce SOM wprowadza menadżer lub pracownik administracyjny na prośbę menadżera po wcześniejszej konsultacji z pracownikami i współpracownikami Szkoły.

Treść SOM ogłaszana jest wszystkim pracownikom i osobom współpracującym, Dzieciom, a także ich rodzicom/opiekunom prawnym na stronie internetowej https://yamahaszkola.poznan.pl

ROZDZIAŁ VII – zasady udostępniania SOM Dzieciom, rodzicom, opiekunom prawnym, pracownikom i współpracownikom Szkoły.

  1. Dokument SOM jest dokumentem Szkoły ogólnodostępnym dla wszystkich pracowników, współpracowników szkoły, Dzieci, ich rodziców i opiekunów prawnych. Treść dokumentu została zamieszczona na stronie internetowej organizacji pod adresem https:// yamahaszkola.poznan.pl. Jest również dostępna w sekretariacie Szkoły.
  2. Nauczyciele, pracownicy, współpracownicy, podwykonawcy Szkoły, mają obowiązek zapoznania się z dokumentem oraz respektowania ustalonych w nim zasad. Nauczyciele mają również obowiązek zapoznania Dzieci ze SOM, a także omówienia ich i wyjaśnienia w taki sposób, by wszystkie Dzieci niezależnie od wieku mogły zrozumieć treść dokumentu SOM.

ROZDZIAŁ VIII – przepisy końcowe

SOM w Szkole wchodzi w życie z dniem ich ogłoszenia.

Ogłoszenie nastąpiło poprzez udostępnienie SOM wszystkim pracownikom i współpracownikom Szkoły drogą elektroniczną, Dzieciom korzystającym z lekcji gry na instrumentach i śpiewu, ich rodzicom/opiekunom prawnym poprzez przesłanie w/w treści drogą elektroniczną oraz udostępnienie na stronie internetowej https://yamahaszkola.poznan.pl a także poprzez umieszczenie skróconej treści SOM w sekretariacie Szkoły.

KAŻDY ma prawo do poszanowania swojej godności 

JEŚLI sam/a doznajesz krzywdy lub jesteś świadkiem krzywdzenia innego ucznia to natychmiast poinformuj o tym kogoś dorosłego: dyrektor Szkoły, menadżera, nauczyciela, pracowników, podwykonawców, lub innego dorosłego który jest dostępny na terenie placówki.

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111 

Całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli: 

800 080 222 

Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji: 22 594 91 00 

Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna: 22 425 98 48

Polityka rozszerzona SOM

I  Szkoła – ORGANIZACJA

Yamaha Music School w Poznaniu to prywatna szkoła muzyczna, której głównym zadaniem jest prowadzenie stacjonarne nauczanie gry na instrumentach muzycznych oraz śpiewu dla dzieci i dorosłych (działalność edukacyjna). Szkoła organizuje koncerty semestralne oraz wydarzenia okolicznościowe dla Dzieci (działalność rozrywkowa).

W Szkole pracujemy z założeniem, że każde dziecko ma ciekawość świata, a edukacja oparta na przyjaznej relacji sprawi, że nauka gry na instrumentach lub śpiewu jest efektywna. Dbając o radosną i bezpieczną przestrzeń nauczamy gry na instrumentach muzycznych i śpiewu  i empatycznej komunikacji opartej na współpracy z Dziećmi i ich rodzicami/opiekunami. W swoich działaniach uwzględniamy potrzeby intelektualne, emocjonalne i fizyczne wszystkich uczestników zajęć. Indywidualizujemy procesy nauczania, biorąc pod uwagę talenty i potrzeby uczestników proponowanych przez nas aktywności (warsztaty, edukacja celowana).

Materiały i treści dydaktyczne w Szkole dobierane są zgodnie z wiekiem, potrzebami i możliwościami Dzieci uczestniczących w zajęciach. Weryfikacją i tworzeniem programu edukacyjnego zajmuje się Centrala Szkół Muzycznych Yamaha w Polsce oraz Szkoła. 

II – STRUKTURA PRACOWNICZA

Struktura pracownicza Szkoły jest następująca:

A. Dyrektor /Pełnomocnik 

    1. Kadra nauczycielska

    2. Koordynator sekretariatu

III – ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PRACOWNIKÓW

Rekrutacja osób podejmujących pracę w Szkole przebiega wieloetapowo. Po weryfikacji CV i listów motywacyjnych, z osobami teoretycznie spełniającymi kryteria rekrutacyjne prowadzona jest wstępna rozmowa telefoniczna. Następnie osoby te zapraszane są na rozmowę rekrutacyjną, podczas której rekruter upewnia się co do kompetencji muzycznych, oraz umiejętności prowadzenia zajęć z małoletnimi. Po obustronnej akceptacji warunków współpracy, kandydaci weryfikowani są w systemach KRK i KRPNTS.

IV – ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY PERSONELEM SZKOŁY I DZIECKIEM

  1. Zasady bezpiecznych relacji personelu Szkoły z Dziećmi obowiązują wszystkich pracowników pedagogicznych oraz niepedagogicznych. Personel powinien traktować Małoletnich z należytym szacunkiem oraz uwzględniać godność i potrzeby wszystkich Dzieci. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.
  2. Relacje personelu z Dziećmi. 

a. Działania podejmowane wobec Małoletnich powinny być adekwatne do zaistniałych sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe. 

b. Nikt z kadry Szkoły nie może bić, szturchać, popychać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać ani dotykać w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny żadnego Dziecka. 

c. Nikomu z kadry Szkoły nie wolno używać wobec Małoletnich wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, kierować wypowiedzi dotyczących aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywać władzy lub przewagi fizycznej nad Małoletnimi w postaci zastraszania, przymuszania czy gróźb. 

d. Nikt z kadry Szkoły nie może Małoletniemu proponować alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności Małoletnich. 

e. Jeśli czujesz się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów osób z kadry Szkoły, możesz o tym powiedzieć pracownikowi administracyjnemu, dyrektorowi, menadżerowi Szkoły a także innej osobie dorosłej przebywającej w placówce. Możesz oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy z jego strony. 

f. Nikt z kadry Szkoły nie może zapraszać Małoletniego do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nim poza godzinami pracy, bez wiedzy i zgody rodzica lub opiekuna prawnego Małoletniego. 

g. Właściwą formą komunikacji lektora, wychowawcy, kierownika, osoby z sekretariatu z Małoletnim lub jego rodzicem czy opiekunem, poza godzinami pracy są kanały służbowe, takie jak: , e-mail i telefon służbowy. 

V – ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI DZIECKO – DZIECKO W SZKOLE

1. Traktuj kolegów/koleżanki z należytym szacunkiem. 

2. Słuchaj innych, gdy mówią, nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają. 

3. Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one dobra osobistego innych osób, nawet gdy jest to zdanie odmienne. 

4. Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa obowiązujących w Szkole, nie narażaj swoim zachowaniem innych na niebezpieczeństwo. 

5. Konflikty rozwiązuj w sposób pokojowy: 

– wycisz się, uspokój, zatrzymaj niepotrzebną kłótnię, zanim stracisz nad sobą kontrolę, a konflikt się tylko nasili,

– powiedz, co według Ciebie jest problemem, co jest przyczyną nieporozumienia, czego oczekujesz,

– słuchaj, co mówi druga osoba, jakie są jej odczucia, czego ona oczekuje i podsumuj, to co usłyszałeś/usłyszałaś,

– upewnij się, że Twój rozmówca powiedział wszystko odnośnie swoich odczuć,

– wymyślcie wspólnie i w porozumieniu rozwiązanie, które będzie satysfakcjonujące dla Was obojga,

    Jeśli nie uda się Wam rozwiązać konfliktu, zawsze możecie zwrócić się o pomoc do nauczyciela, pracownika administracji, lub dyrektora Szkoły.

6. Nie bądź obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda, zawsze poinformuj o tym lektora, wychowawcę wypoczynku lub dorosłego pracownika Szkoły.

7. Nie stwarzaj sytuacji, w których Twoi koledzy/koleżanki czuliby się celowo pomijani, izolowani. 

8. Nie wolno Ci naruszać integralności fizycznej innego Dziecka: bić, szturchać, popychać. 

9. Szanuj przestrzeń intymną swoich kolegów i koleżanek. Nigdy nie dotykaj kolegi/koleżanki w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny. 

10. Nie wolno Ci wyśmiewać, obgadywać, ośmieszać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać innych kursantów, uczestników eventów, koncertów. 

11. Nie wypowiadaj się w sposób obraźliwy o rodzicach, opiekunach prawnych, rodzeństwie Twoich kolegów i koleżanek. 

12. Nie używaj wulgarnego słownictwa w obecności i w stosunku do innych. 

13. Pamiętaj, że żarty, które nie bawią drugiej osoby, nie są żartami i taką zabawę słowną natychmiast przerywaj. 

14. Bądź tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd, przekonania, wierzenia, poglądy innych. 

15. Szanuj prawo innych do prywatności, nie przeglądaj cudzych/nie twoich prywatnych rzeczy. 

16. Nie wolno Ci nagrywać ani rozpowszechniać wizerunku kolegi/koleżanki bez   jego/jej wyraźnej zgody oraz zgody jego/jej rodzica/opiekuna prawnego.

17. Szanuj rzeczy osobiste i mienie kolegów/koleżanek. 

18. Jeśli chcesz pożyczyć jakąś rzecz od kolegi/koleżanki, najpierw o to zapytaj by uzyskać zgodę. 

19. Nie namawiaj innych do krzywdzenia. 

20. Nie przynoś do Szkoły niedozwolonych substancji, nie zachęcaj innych do ich stosowania.

Ustawa z 28 lipca 2023r o zmianie ustawy Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw.

Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej poz. 1606.

V – SPOSOBY REAGOWANIA NA PODEJRZENIE, ŻE DZIECKO DOŚWIADCZA KRZYWDZENIA 

„Reaguj zawsze, gdy wiesz lub podejrzewasz, że bezpieczeństwo dziecka jest zagrożone". 

Ustalone ścieżki postępowania w Szkole dają większą pewność działania pracownikom, a Dzieciom i ich rodzicom/opiekunom poczucie bezpieczeństwa. Obserwacja zachowań Dzieci, sposób ich funkcjonowania podczas zajęć, budowania relacji w grupie będzie dla kadry Szkoły stanowiło podstawy do oceny czy Dziecko czuje się dobrze, pewnie, szczęśliwie.

Gdy Dziecko daje sygnały, które mogą niepokoić osoby z kadry Szkoły, dotyczące jego bezpieczeństwa, zagrożenia ze strony innej osoby lub prób samookaleczenia, pracownik:

– na osobności i bez udziału innych uczestników zapyta Dziecko, czy ma ono jakiś problem, na czym ten problem polega, czy i jak można Dziecku pomóc,

– wysłucha ewentualnych potrzeb i zapewni o swoim wsparciu,

-niezwłocznie poinformuje rodzica/opiekuna, jeżeli ma poczucie, że relacje Dziecka z rodzicami/opiekunami są dobre,

– jeżeli relacje w domu rodzinnym są niepokojące, pracownik poinformuje, w zależności od sytuacji, stosowne instytucje wspierające pokrzywdzone Dzieci.

Działamy zgodnie z zasadami:

1. Gdy jesteś świadkiem sytuacji zagrażającej życiu Dziecka, nie zastanawiaj się – natychmiast wezwij policję, dzwoniąc pod numer 112 lub 997.

2. Gdy podejrzewasz, że Dziecko doświadcza w rodzinie przemocy fizycznej lub psychicznej, poinformuj o swoich podejrzeniach dzielnicowego, ośrodek pomocy społecznej, sąd rodziny, ewentualnie żłobek, przedszkole lub szkołę, do której chodzi dziecko.

3. Gdy widzisz przemoc wobec Dziecka ze strony rodzica lub opiekuna w przestrzeni publicznej, zareaguj osobiście lub zadzwoń na policję.

4. Gdy widzisz, że Dziecko jest rażąco zaniedbane, np. rodzice zostawiają je bez opieki, nie interesują się nim, narażają na niebezpieczeństwo, nie zapewniają mu jedzenia, odpowiedniego ubrania, leczenia, zawiadom opiekę społeczną lub sąd rodzinny.

5. Gdy widzisz, że Dziecko jest wykorzystywane seksualnie, zawiadom prokuraturę lub policję. 

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111 

Całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli: 

800 080 222 

Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji: 22 594 91 00 

Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna: 22 425 98 48